Programele TV produse în Rusia au pierdut din popularitate în ultimii doi ani, potrivit studiului „Percepția despre mass-media și competențele media ale cetățenilor din Republica Moldova”, lansat la Forumul Mass-Media 2020. Totodată, dacă vorbitorii de limbă română citesc și privesc știri atât în limba natală, cât și în limba rusă, cei de limbă rusă urmăresc preponderent știrile doar în limba rusă, transmite Media Azi.
Potrivit sondajului, realizat în luna august, 32% din respondenți spun că vizionează programe TV produse în Rusia, comparativ cu 35% în anul 2018. De asemenea, 61% dintre vorbitorii de limbă rusă afirmă că vizionează de fiecare dată canale TV rusești, față de 68% în 2018, iar 41% dintre vorbitorii de limba română privesc programe TV produse în Rusia doar uneori, comparativ cu 48% în 2018.
Aceeași sursă mai arată că aproape jumătate dintre respondenții cu vârstă de peste 65 de ani spun că pornesc mereu televizorul la ora știrilor, pentru a se informa. Pe de altă parte, fiecare al cincilea tânăr cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani nu include niciodată televizorul la ora știrilor. Față de acum doi ani, în prezent, de zece ori mai puțini tineri au afirmat că accesează întotdeauna televizorul pentru a viziona știrile (2% în 2020 și 21% în 2018).
Un compartiment al cercetării se referă la atitudinea participanților în sondaj față de mass-media. Astfel, 42% dintre cei intervievați au menționat că „mass-media din UE, difuzată în Moldova, oferă informații corecte, echilibrate” și o pondere similară susține că „mass-media din UE difuzează informații manipulatoare, care dezinformează”. Totodată, aproape jumătate dintre respondenți (48%) au fost de acord cu faptul că „mass-media din Federația Rusă, difuzată în Moldova, oferă informații manipulatoare”, iar 35% au fost de părerea că „mass-media din Federația Rusă, difuzată în Moldova, oferă informații corecte și echilibrate”.
Datele au fost colectate, în luna august, prin intermediul unei metodologii mixte, ce a îmbinat cercetarea calitativă și cercetarea cantitativă. Sondajul, realizat de Magenta Consulting, vizează 1.364 de respondenți din rândul populației generale, cu vârsta de peste 18 ani.
Cercetarea a fost produsă pe baza unui parteneriat între proiectul „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și de Ambasada Marii Britanii la Chișinău, și implementat de Internews în Moldova, și proiectul „Comunicare strategică și sprijin pentru mass media în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană.