Unii experți în drept constituțional de la Chișinău consideră că președintele Maia Sandu a încălcat Constituția R. Moldova atunci când a înaintat-o repetat pe Natalia Gavrilița la funcția de premier, în ciuda existenței unei majorități parlamentare care susține un alt candidat, în timp ce alții sunt de părerea că această majoritate nu a fost oficializată în mod legal.
Potrivit lui Nicolae Osmochescu, nu există nici o majoritate parlamentară la Chișinău. „Ceea ce s-a întâmplat ieri, nu este nimic mai mult decât o colectare de semnături a deputaților din Parlament. Această colectare de semnături nu creează o majoritate parlamentară. Dat fiind faptul că o majoritate parlamentară poate fi creată între forţe politice, fracţiuni, prin semnarea unui document. Prin respectivul document această majoritate se formalizează și își asumă anumite angajamente şi anumite responsabilităţi. Votul fiecărui deputat se exprimă la şedinţele plenare – fie pro, fie contra. Iar pentru asta nu trebuie de colectat semnături”, a explicat expertul în drept constituțional pentru TVR Moldova.
Astfel, sursa consideră că președintele Maia Sandu a desemnat-o legal pe Natalia Gavriliţa pentru a doua oară la funcția de premier. „După consultările cu fracțiunile parlamentare, președintele Maia Sandu a înaintat din nou candidatura. Ea are dreptul să înainteze aceeași candidatură, ceea ce a și fost făcut. Cum va evolua situația vom vedea”, a adăugat Nicolae Osmochescu.
La rândul său, Alexandru Tănase, fostul președinte al Curții Constituționale, are o altă părere. El a menționat că în situația în care 54 de deputați au formalizat o decizie de a sprijini un alt candidat, rolul președintelui activ în acest proces încetează și el trebuie să înceapă să discute cu această majoritate. „Majoritatea parlamentară este cea care decide, deoarece Guvernul R. Moldova în fond nu este responsabil în fața președintelui, ci în fața Parlamentului. Suntem o republică parlamentară clasică în acest sens. De aceea dacă există o astfel de majoritate, conform Constituției președintele nu o poate ignora”, a mai punctat fostul președinte al CC.
Potrivit lui Alexandru Tănase, șeful statului are dreptul să respingă o singură dată candidatura desemnată de majoritate și doar dacă prezintă argumente, că aceasta este suspectată de corupție sau de încălcări ale legii privind securitatea națională.
De aceeași părere este și Teodor Cârnaţ, un alt expert în drept constituţional. „Doamna preşedinte nu avea mare manevre, nu putea să meargă împotriva voinţei majorităţii parlamentare, aşa cum este ea – formată într-un stat capturat, cu transfugi, deocamdată aceștia sunt deputați în Parlamentul Republicii Moldova. Astfel, fără să epuizeze candidatura lui Durleşteanu, fără să ducă procedura până la capăt, președintele recurge la un exercițiu neconstituțional”, a mai remarcat expertul pentru presa de la Chișinău.
Amintim că pe 27 ianuarie 2021, Natalia Gavrilița a fost propusă pentru funcția de prim-ministru al R. Moldova de președintele Maia Sandu, iar joi, 11 februarie 2021, Parlamentul de la Chișinău nu i-a oferit vot de încredere.
Tot joi, Igor Dodon, liderul PSRM, a venit cu propria propunere de premier al R. Moldova. La scurt timp după acest anunț, s-a încropit o alianță din 54 de deputați PSRM și din Platforma „Pentru Moldova”, care și-a anunțat susținerea pentru Mariana Durleșteanu, candidatul propus de Dodon.
Cu toate acestea, președintele Maia Sandu a înaintat din nou candidatura Nataliei Gavrilița la funcția de premier al R. Moldova, după consultările pe care le-a avut cu fracțiunile parlamentare.