O nouă ședință a grupurilor de lucru pentru dezvoltarea transportului auto și infrastructurii drumurilor, cu participarea reprezentanților politici în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană din partea Chișinăului și Tiraspolului, Olga Cebotari și Vitalii Ignatiev, dar și a exponenților mediatorilor și a observatorilor din cadrul formatului de negocieri „5+2”, a avut loc în format de videoconferință.
Pe agenda discuțiilor au figurat mai multe probleme de actualitate, inclusiv în partea ce vizează eficientizarea activității punctelor de înmatriculare a mijloacelor de transport din orașele Tiraspol și Râbnița, luând în considerație și constatările remarcate în cadrul vizitei experților sectoriali din 7 octombrie 2020 la subdiviziunea teritorială din Tiraspol, cu reflectarea mai multor propuneri de îmbunătățire a procesului din partea experților de pe malul drept al Nistrului: necesitatea deservirii paralele a cetățenilor în baza programărilor electronice și a rândului viu, posibilitatea reducerii până la 15 zile a termenului de eliberare a certificatelor de înmatriculare neutre, alegerea combinațiilor de cifre și de litere din stocul repartizat, reînmatricularea autovehiculelor în baza actelor emise de autoritățile și persoanele abilitate prin lege etc.
S-a precizat că dinamica înregistrării automobilelor cu plăci neutre până la ora actuală se rezumă la cifra de 4552 de unități de transport, iar în rezultatul procedurilor simplificate de obținere a permiselor de conducere moldovenești, instituite prin cadrul legal național, în perioada 2017-prezent de către locuitorii cu domiciliu în raioanele de est ale țării au fost preschimbate 16 mii (36 mii în total) de permise de model ,,MD”.
Cu referire la insistența reprezentanților de la Tiraspol de a extinde mecanismul de documentare cu plăci neutre și asupra altor categorii de autovehicule ce efectuează transport de pasageri și de mărfuri, s-a menționat că acest subiect poate fi examinat doar după marcarea unor progrese substanțiale în privința automobilelor ce nu desfășoară activități în scop de profit, și totodată, urmează a fi analizate perspectivele de avansare pe această dimensiune.
Obiect al discuțiilor au fost și problemele ce privesc activitatea operatorilor de transport ce desfășoară rute între ambele maluri ale Nistrului și peste hotarele țării, precum și referitor la certificatele de competență profesională emise de către Agenția Națională Transport Auto, fiind punctate rigorile și procedurile stabilite în acest sens de către cadrul normativ în vigoare.
Reprezentantul politic de la Chișinău a atras atenția că în rezultatul desfășurării campaniei de informare despre regulile de participare în traficul rutier internațional a mijloacelor de transport din regiunea transnistreană s-a remarcat că proprietarii și conducătorii acestora sunt familiarizați cu cerințele reglementate în Convenția de la Viena asupra circulației rutiere din 8 noiembrie 1968, Decizia protocolară din 24 aprilie 2018 și prevederile legislației naționale în vigoare și sunt dispuși să se conformeze exigențelor stabilite.
A fost evidențiată disponibilitatea continuării dialogului pe marginea problemelor stringente în sfera transportului auto, cu asigurarea unei activități productive la nivelul experților de profil în vederea identificării unor soluții viabile în măsură să elimine dificultățile cu care se confruntă locuitorii de pe ambele maluri ale Nistrului.