Autoritățile de la Chișinău ar fi trebuit să reacționeze mai ferm cu privire la secțiile de votare deschise în regiunea transnistreană pentru alegerile din Rusia. De această părere este Vladimir Socor, cercetător la Fundația Jamestown.
Potrivit sursei, era previzibil că Rusia avea de gând să deschidă secții de votare în teritoriul necontrolat de autoritățile Republicii Moldova, întrucât acest stat procedează astfel de fiecare dată când au loc alegeri prezidențiale și parlamentare.
„Organizând aceste alegeri și pe teritoriul necontrolat de autoritățile Republicii Moldova, rușii doresc să sublinieze faptul că Transnistria este, într-o măsură sau în alta, o parte a lumii ruse și chiar o parte a Rusiei, un fel de Kaliningrad, nedeclarat oficial, dar tratat ca atare. Acesta este scopul pentru care autoritățile Rusiei organizează propriile lor alegeri într-un teritoriu care nu le aparține, și anume pe malul stâng al Nistrului, în Republica Moldova”, a declarat Vladimir Socor pentru Europa Liberă.
Totodată, expertul a vorbit și despre reacția Ministerului de Externe de la Chișinău în acest sens, care s-a rezumat doar la un comentariu al Biroului de presă.
„Reacția Chișinăului ar fi putut, în limitele corectitudinii diplomatice, să apere mult mai eficient interesele Republicii Moldova și suveranitatea acesteia. De exemplu, reacția Ministerului de Externe de la Chișinău a fost exprimată într-un comentariu al Biroului de presă. Este nivelul cel mai scăzut la care un Minister de Externe poate să exprime o reacție sau o atitudine. Nu a fost o notă diplomatică, nu a fost convocat ambasadorul Rusiei la Chișinău pentru explicații la Ministerul de Externe. (…) Nimic din toate acestea nu s-a făcut. Și acest comentariu nici măcar nu e adresat explicit Rusiei, ci este adresat publicului. Rusia parcă ar scăpa cu fața curată, nu se vorbește nimic în reacția Chișinăului despre faptul că anume autoritățile Rusiei au cooperat pentru organizarea acestor alegeri cu autoritățile nerecunoscute, ilegale de pe malul stâng al Nistrului. Și acest lucru ar fi trebuit subliniat, tocmai pentru ca în viitor Rusia să fie obligată să țină seama de aceste considerente. (…) De asemenea, reacția Chișinăului nu contestă valabilitatea rezultatelor alegerilor de pe malul stâng al Nistrului așa cum au fost aceste rezultate comunicate oficial. Noi nu putem să avem nici cea mai mică încredere că aceste rezultate comunicate oficial corespund votării reale. Nu știm! Observatori internaționali n-au fost, încredere în corectitudinea autorităților ruse și transnistrene nu putem să avem, de ce atunci reacția Chișinăului nu contestă valabilitatea rezultatelor comunicate oficial de la Tiraspol și Moscova referitor la alegerile de pe malul stâng?”, a întrebat analistul politic.
Totodată, Vladimir Socor este contrariat de faptul că autoritățile de la Chișinău folosesc termenul de „regiune transnistreană”. „Această regiune nu a existat niciodată nici juridic, nici constituțional. Nici politic nu a existat o regiune transnistreană. Este un teritoriu, un teritoriu geografic”, a adăugat sursa.
Referindu-se la discursul pe care președintele Maia Sandu urmează să-l susțină , miercuri, 22 septembrie, la ONU, expertul consideră că șeful statului va cere retragerea armatei ruse de pe teritoriul Republicii Moldova.
„Guvernarea actuală va trebui, probabil, să adopte o atitudine mai clară în ceea ce privește înlocuirea trupelor zise pacificatoare rusești cu o misiune nemilitară internațională. Nu e suficient să formulăm această cerere în abstract, într-o frază sau un scurt paragraf, fără a o însoți de demersuri corespunzătoare față de diferite guverne și față de alte organizații internaționale, nu numai o dată pe an la Adunarea Generală a Națiunilor Unite”, a mai spus Vladimir Socor.
Amintim că autoritățile de la Moscova au deschis în regiunea transnistreană 27 de secții de votare la alegerile pentru Duma de Stat a Federației Ruse. Într-o reacție a Ministerului de Externe al R. Moldova se arată că Rusia a deschis aceste secții de votare, în pofida poziției clare, contrare, a autorităților constituționale de la Chișinău.