Un nou terminal de mărfuri va deveni operaţional în cadrul Portului Giurgiulești în a doua jumătate a anului 2023, a anunțat Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare care va investi 5 milioane de dolari în acest sens, notează Moldstreet.
Investiția este strict necesară în condițiile în care odată cu începutul războiului în Ucraina, fluxul de mărfuri a crescut considerabil. Volumele care se deplasează prin Portul Giurgiulești practic s-au dublat până acum în 2022 față de anul precedent, ajungând la 804.029 de tone, potrivit operatorului portului, Danube Logistics.
Acest lucru se datorează în principal creșterii importurilor de produse petroliere, cărbune și îngrășăminte și exporturilor de cereale și ulei vegetal. De asemenea, instalațiile existente de transbordare și depozitare a cerealelor sunt din ce în ce mai utilizate pentru cerealele originare din Ucraina.
În 2021, de exemplu, Portul Giurgiulești a înregistrat un volum mediu de transbordare de 34.000 de tone pe lună de produse petroliere. Dar până în mai 2022, aceasta a crescut la 65.000 de tone, din care mai mult de jumătate era estimată a fi alocată pentru livrarea ulterioară în Ucraina.
De asemenea, exporturile de cereale și legume au fost la niveluri ridicate în 2022 – 309.404 tone, respectiv 99.694 tone – cu instalațiile de transbordare și depozitare a cerealelor din ce în ce mai utilizate pentru cerealele din Ucraina.
Transbordarea altor grupuri de marfă, cum ar fi importul de cărbune și îngrășăminte, a fost reluat după ce sursele alternative și rutele de import prin Ucraina au fost întrerupte, spune Mathias von Tucher, Director General al Danube Logistics, operatorul portului.
Potrivit lui Tucher, terminalul de marfă generală existent este utilizat pe deplin, iar compania se află în etapa finală de proiectare a construcției unui nou stand universal. Noul terminal de 5 milioane dolari va fi folosit în principal pentru vrac uscat și mărfuri generale și este programat să se deschidă în a doua jumătate a anului 2023.
În cele din urmă, spune von Tucher, portul se pregătește să reia transbordarea containerelor din portul Constanța către R. Moldova și Ucraina. A dezvoltat o nouă platformă de manipulare și depozitare a containerelor de 5.000 de metri pătrați, care poate fi extinsă în continuare în funcție de evoluția cererii.
Începând cu mai 2021, BERD a devenit unicul beneficiar final al Danube Logistics SRL, printr-o reţea de firme din Olanda şi Cipru, tranzacția în acest sens fiind realizată în afara țării, iar valoarea ei a rămas confidențială.
Potrivit Guvernului, Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti este proprietatea Republicii Moldova, iar Danube Logistics este doar operator al acestui obiectiv.