România rămâne principala piață de desfacere pentru mărfurile din Republica Moldova.
Potrivit Biroului Național de Statistică, în perioada ianuarie-iunie 2022, România s-a menținut în topul principalelor țări de destinație a exporturilor de mărfuri din Republica Moldova, având o pondere de 29% din totalul exporturilor.
Această piață de desfacere a fost urmată de Ucraina (10,8%), Turcia (9,2%), Italia (8,5%) și Germania (5,6%). În Rusia, unde în perioada ianuarie – iunie 2020 s-au exportat 9,7% din totalul exporturilor din Republica Moldova, în prima jumătate a acestui an procentul este de 5,1%.
De asemenea, printre principalele destinații a exporturilor de mărfuri din Republica Moldova se mai numără și Bulgaria (4,9%), Polonia (2,8%), Elveția (2,4%), Cehia (2,2%), Regatul Țarilor de Jos (Netherlands) (2,0%), Iran si Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (câte 1,6%), Belarus (1,4%), Ungaria (1,2%), Franța (1,0%), Statele Unite ale Americii și Grecia (câte 0,9%), Liban (0,7%), Spania și Portugalia (câte 0,6%).
Astfel, în prima jumătate a acestui an, exporturile de mărfuri au însumat 2290,4 milioane de dolari, de 1,7 ori mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Analiza evoluției exporturilor pe țări în ianuarie-iunie 2022 comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021 relevă majorarea livrărilor de mărfuri în România (de 1,8 ori), Ucraina (de 6,7 ori), Italia (de 2,1 ori), Turcia (de 1,8 ori), Bulgaria (de 6,8 ori), Elveția (de 3,5 ori), Iran (de 2115,8 ori), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (de 2,4 ori), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+45,2%), Polonia (+21,7%), Statele Unite ale Americii (de 1,9 ori), Ungaria (+42,5%), Cehia (+18,1%), Cipru (de 2,8 ori), Grecia (+44,7%), Franța (+30,9%), Serbia (de 1,6 ori), Egipt (de 2,4 ori), Iordania (de 6,5 ori), Canada (de 1,6 ori), Arabia Saudită (de 2,2 ori), Mexic (de 64,4 ori), Irak (+45,6%), Lituania (+40,4%), Tunisia (de 6,9 ori), Coreea de Sud (de 3,5 ori), care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 74,2%.