Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane de euro pentru construirea Podului peste Prut de la Ungheni.
Proiectul primului pod cu 4 benzi dintre România și Republica Moldova a fost inclus în Pachetul de Mobilitate Militară ,,CEF-T-2022-MILMOB — CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila- apărare”. Acesta are o valoare totală de 33 de milioane de euro și o durată de realizare de 43 de luni, transmite economedia.ro.
Licitația pentru proiectare și execuție ar urma să fie lansată la începutul anului viitor. Acordul de Mediu a fost emis în noiembrie, iar Guvernul urmează să aprobe indicatorii tehnico-economici, a transmis secretarul de stat la Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.
„Veste bună pentru Moldova de pe ambele maluri ale Prutului. A fost aprobată finanțarea pentru construcția Podului rutier Ungheni (RO) -Ungheni (MD), proiect depus de România în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility CEF) în valoare de 16.486.604 euro. În scurt timp, urmează începerea procedurii de licitație pentru execuția lucrărilor.
Principalele caracteristici prevăzute sunt:
–261,20 m lungime pod nou peste Prut
–13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
–8 m lățime parte carosabilă
–1 km lungime traseu
–4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
–punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor. Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane. Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova)”, a explicat oficialul.
Potrivit secretarului de stat al Ministerului Transporturilor de la București, podul face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va avea și punct de trecere a frontierei.
Acordul de Mediu pentru Podul Ungheni a fost emis pe 18 noiembrie 2022 după 7 ani de la primul proiect, explica atunci Cătălin Urtoi, consilierul Ministrului Sorin Grindeanu.