Republica Moldova și România dezvoltă în premieră proiecte comune pentru accesarea fondurilor europene.
Astfel, primele două aplicații de finanțare Republica Moldova – România au fost depuse în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility).
Finanțarea este destinată pentru dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere Ungheni (RO) – Ungheni (MD) și Albița (RO) – Leușeni (MD).
Potrivit Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de la Chișinău, în ceea ce privește primul proiect Ungheni – Ungheni, pe partea română va fi dezvoltată legătura cu infrastructura rutieră existentă în România prin modernizarea DJ249A la un profil de drum național, care va face legătura cu noul pod peste Prut.
Această infrastructură va funcționa și după conectarea podului de la Ungheni cu Autostrada A8, ca nod rutier cu drumul național din proximitate. Totodată, în Republica Moldova va fi construită infrastructura de acces între noul pod de la Ungheni și rețeaua de drumuri existentă.
Valoarea totală a proiectului este de 66,3 milioane de euro, dintre care contribuția Uniunii Europene este de 33,1 milioane de euro.
Cel de-al doilea proiect vizează punctul de trecere al frontierei Leușeni – Albița, care va fi dotat cu echipamente noi. Astfel, pe partea română va fi reorganizat fluxul de mărfuri care intră în țară, prin extinderea și relocarea Agenției de Cântărire Albița. În același timp, Ministerul Transporturilor din România realizează documentația tehnică pentru un nou pod peste Prut în locul celui existent, cu două benzi pe sens, care, de asemenea, va fi propus spre finanțare din programul CEF.
Valoarea totală a acestui proiect este de 19,6 milioane de euro, din care contribuția Uniunii Europene este de aproape 10 milioane de euro.