Tarifele pentru operaţiunile de export-import prin Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, pe calea ferată în interiorul ţării, precum şi conectarea Portului la reţeaua de cale ferată cu ecartament european şi cu ecartament larg, au fost discutate ieri, 14 iunie 2012, în cadrul unei şedinţe, convocată de viceprim-ministrul Valeriu Lazăr, ministru al Economiei, prezent la faţa locului, informează Serviciul de informare şi comunicare cu mass-media al Ministerului Economiei.
Thomas Moser, directorul general al Danube Logistics, investitorul general al Portului, a informat că în câteva zile urmează să înceapă operaţiunile de transbordare a containerelor prin portul de la Constanţa, România, care practică tarife portuare mai mici decât cel de la Istanbul, utilizat până acum. Respectiv, preţul final al transportului de mărfuri urmează să se diminueze semnificativ. Moser a declarat că au fost încheiate acorduri de colaborare cu mai multe linii maritime cu renume, cum ar fi: MSC, CMA, Maersk, Wan Hai, China shiping, etc., astfel încât agenţii economici din Moldova vor avea o alegere largă a partenerilor de transport.
În cadrul şedinţei, reprezentanţii instituţiilor de stat au convenit să întreprindă toate acţiunile necesare pentru a finaliza, în termen de 3 luni, construcţia tronsonului de cale ferată, care să unească cheiul Portului cu reţeaua naţională de cale ferată. Acest fapt va facilita transportarea de mărfuri în containere pe teritoriul Republicii Moldova şi va face ca Portul Internaţional Liber de la Giurgiuleşti să devină un nod de transport de importanţă regională, având în vedere interesul companiilor din România şi alte ţări, de a opera prin intermediul PILG.
Vicepremierul Valeriu Lazăr a mai specificat că Portul de la Giurgiuleşti este un proiect strategic de parteneriat public-privat, care urmează să asigure statornicia Republicii Moldova pe Dunăre şi va constitui un centru de dezvoltare a regiunii de sud a ţării, inclusiv având menirea de a asigura cu locuri de muncă populaţia din satele din zonă. Lazăr a mai precizat că nu toate instituţiile statului înţeleg importanţa economică, politică şi chiar geopolitică a portului şi nu execută legea în baza căreia acesta activează. „Transportul pe mare al materiei prime pentru producţia moldovenească, precum şi exporturile pe cale maritimă vor contribui semnificativ la reducerea costurilor de producere şi, respectiv, la sporirea competitivităţii exporturilor moldoveneşti”, a precizat ministrul Economiei.
În cadrul PILG activează deja un terminal petrolier, unul cerealier şi un terminal marfar, ce permite importul de utilaje şi materiale de construcţie, un terminal de ulei vegetal, un terminal de containere şi cargo general. În trimestrul I al anului curent, pe teritoriul terminalului petrolier al Portului Internaţional, au fost importate 13,2 mii tone de producţie petrolieră, sau cu 4,6 % mai mult, decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, iar pe teritoriul vamal al Republicii Moldova au fost livrate 11,6 mii tone. La finele perioadei de raportare încă cca 3,1 mii tone de produse petroliere erau depozitate.
Majoritatea produselor petroliere (80%) importate, au fost comercializate la staţiile de alimentare cu combustibil ale ÎCS „Bemol Retail” SRL. Cealaltă parte a produselor petroliere a fost destinată pentru ÎCS „Petrom-Moldova” SA şi ÎM „Rompetrol Moldova” SA.
Per ansamblu, în trimestrul I al anului curent, pe teritoriul portului au fost introduse 7,2 mii tone de mărfuri, toate fiind aduse din exteriorul ţării. În perioada de gestiune prin intermediul terminalului cerealier au fost exportate 20,2 mii tone, iar importate 17,4 mii tone de producţie cerealieră. La finele trimestrului I al acestui an, pe teritoriul terminalului cerealier erau depozitate 4,3 mii tone producţie cerealieră aduse, de asemenea, de către companiile autohtone. Volumul total al serviciilor de păstrare a cerealelor a constituit pentru perioada de gestiune 1,7 mln lei.
Ministerul Economiei menționează că volumul total al investiţiilor în Portul Internaţional, pe întreaga perioadă de activitate a acestuia, conform situaţiei din 1 aprilie 2012, a constituit cca 58,4 mln dolari SUA, dintre care în primul trimestru al anului curent au fost investite aproximativ 3,1 mln dolari SUA.
Investitorul General, ÎCS „Danube Logistics” SRL, a investit 48,6 mil. dolari SUA, finisând la începutul anului curent lucrările de construcţie şi de pregătire pentru deschiderea primei porţiuni a terminalului de mărfuri, iar S.C. „Trans Cargo Terminal” SRL, care a efectuat construcţia şi exploatarea terminalului cerealier – 7,3 mil. dolari SUA. În afară de aceasta, se realizarea noi proiecte investiţionale ale companiilor ÎCS „TRANS BULK LOGISTICS” SRL (volumul investiţiilor cca. 2 mil. dolari SUA), „DUNAV-TIR” SRL (0,4 mil. dolari SUA) şi ÎCS „Happy House” SRL (0,1 mil. dolari SUA).
În primul trimestru al anului curent, rezidenţii au achitat diverse impozite şi taxe în sumă de 25,5 mil. lei sau cu 6,4% mai mult decât nivelul trimestrului I 2011, inclusiv 19,2 mil. lei accize, 1,1 mil. lei pentru proceduri vamale, 3 mil. lei TVA şi 1,2 mii. lei defalcări în fondul de asigurări sociale. Volumul datoriilor rezidenţilor faţă de buget, la finele perioadei de gestiune a constituit 417 mii lei.
Foto: diaspora.businesslive.ro