Japonezii promit veşti bune pentru economia Republicii Moldova.
Zona Economică Liberă de la Bălţi va fi extinsă prin crearea subzonei Orhei pe un teren de 8 hectare.
Executivul de la Chişinău a avizat miercuri un proiect de lege în acest sens.
O companie japoneză este interesată să investească 20.000 de dolari într-o fabrică de producţie a cablajului electric pentru automobile şi promite crearea a 3.000 de locuri de muncă.
Ţinta comercială va fi orientată integral spre export.
Firma este, de asemenea, dispusă să-şi orienteze investiţiile şi spre sistemul energetic, cel de aprovizionare cu apă şi în sistemul de canalizare şi gazificare, scrie presa de la Chişinău.
În Republica Moldova sunt şapte Zone Economice Libere (ZEL).
Una dintre cele mai fertile Zone este cea din raionul gazoductului, Ungheni, care în ultimii ani a avut parte de o dezvoltare rapidă a exportului de mărfuri industriale.
Situat pe malul stâng al Prutului, cu o populaţie de 117.300 de locuitori, Ungheniul este al patrulea oraş ca mărime din Republica Moldova şi cel mai mare din Regiunea de Dezvoltare Centru. Raionul reprezintă al treilea centru industrial al Republicii Moldova, fiind întrecut în materia exporturilor de produse industriale doar de Chişinău şi Bălţi. Aproximativ 80% din producţia anuală a Ungheniului este exportată, în timp ce media Republicii Moldova este de 31,6%.
Poziţia economică avantajoasă, în raport cu alte raioane din Republica Moldova, este favorizată de activitatea Zonei Economice Liber “Ungheni-Business”. În 2014, ZEL a avut o putere de absorbţie a investiţiilor în valoare de circa 62 de milioane de dolari. Raporată la nivel naţional, această cifră înseamnă 30% din volumul total al investiţiilor atrase prin ZEL în Republica Moldova.
În ZEL “Ungheni-Business” îşi desfăşoară activitatea 35 de companii, printre care fabrica producătoare de componente auto Lear Corporation, producătorii de covoare şi mochete Moldabela, Covoare-Lux şi Covoare Ungheni.
Numărul de angajaţi din industrie, aproximativ 5.800, recomandă Ungheniul ca fiind oraşul cu rata cea mai mare a locurilor de muncă în acest sector economic. De asemenea, Ungheni, în perioada 2012-2014, a fost unul dintre puţinele oraşe din Republica Moldova care a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de salariaţi, de la 15.982 (2012) la 18.342 (la finele anului 2013).
Fiind un oraş de frontieră, Ungheni întreţine legături cu oraşe din România, în special cu Iaşiul, care se află la o distanţă de 45 de kilometri, prin punctul vamal Sculeni, pe automagistrala Sculeni şi, la o distanţă de 17 kilometri, prin punctul vamal Ungheni. Totodată, dispunând de un important nod de cale ferată, Ungheni constituie şi o potenţială poartă comercială în relaţiile economice dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană.