Uniunea Europeană finanţează accesul copiilor cu nevoi speciale din Republica Moldova la serviciile comunitare de suport şi educaţie.
Un proiect în acest sens a fost lansat ieri, 3 martie, notează presa de la Chişinău. Proiectul se va derula în perioada 2016-2018, în cinci raioane: Cahul, Călărași, Fălești, Nisporeni și Ungheni. Valoarea totală a proiectului este 680.000 de euro.
Obiectivul general al investiţiei de fonduri europene? Copiii cu nevoie speciale, cu vârsta cuprinsă între 0-7 ani familiile acestora, vor putea avea acces la programe de suport şi dezvoltare, care vor fi orientate spre consolidarea capacităților părinților, profesioniștilor și oferirea acestei categorii de copii a celor mai bune oportunități pentru dezvoltarea în primii ani de viață a potențialului de care dispun.
„Noi conștientizăm cât de important este sprijinul în primii ani de viață ai copilului pentru a-i asigura un start sigur și sănătos. De aceea, familia trebuie să aibă suportul necesar pentru asigurarea accesului la servicii ce țin de dezvoltarea abilităților parentale, de suport în creșterea copilului cu necesități speciale, atît din partea profesioniștilor cît și a comunității”, a declarat ministrul Muncii din Republica Moldova, Stela Grigoraș.
Wicher Slagter, şeful Direcţiei relaţii politice şi economice a Delegaţiei UE în Republica Moldova, a explica că drepturile copilului reprezintă un „domeniu important în relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană”.
„Iată de ce susținem toate programele de asigurare a drepturilor copiilor care rămân una din categoriile cele mai vulnerabile în Moldova. Astfel, împreună cu partenerii noștri vom oferi protecția necesară copiilor cu necesități speciale”, a adăugat oficialul european.
În cadrul proiectului vor fi dezvoltate următoarele programe de suport: terapia prin muzică sau Meloterapia – program de comunicare prin muzică; Portage – serviciu de asistență și suport în educație la domiciliu, pentru familiile cu copii cu necesități speciale; Mellow Parenting – terapie de curs pentru consolidarea abilităţilor părinteşti şi fortificarea relaţiei dintre părinţi şi copii bazată pe teoria ataşamentului.
De asemenea, va fi implementat la nivel naţional şi programul de comunicare „Makaton”, care implică folosirea semnelor și a simbolurilor pentru a ajuta oamenii să comunice.