Ministerul Educației a inițiat un grup de lucru care va elabora curriculumul la limba română în instituţiile preșcolare cu program în limbile minorităţilor naţionale. Documentul va facilitara însușirea limbii române de către copiii de alte etnii de pe teritoriul Republicii Moldova.
Întruniți în ședință, membrii grupului de lucru au discutat despre structura curriculumului, metodologiile utilizate, dar şi despre sistemele de pregătire și salarizare a cadrelor didactice, informează Ministerul Educației.
În context, reprezentantul Ministerului Educației Angela Popovici a menționat că studierea limbii române la etapa preșcolară le va oferi copiilor, vorbitori de alte limbi, oportunitatea să-şi continue studiile în limba de stat şi, ulterior, să se integreze profesional: ”De cele mai multe ori minoritățile naționale susțin că nu vorbesc româna, deoarece nu le-a fost predată corespunzător sau pentru că nu li s-a oferit posibilitatea să o învețe. Includerea unui studiu oral obligatoriu în grupele medie, mare şi pregătitoare din instituţiile de educație timpurie ar facilita însuşirea limbii române de către aceștia”.
Alexandra Bibicu, membru al grupului de lucru, dr. conf., prorector al Universității Pedagogice de Stat ”Ion Creangă”, a subliniat că în unele grădinițe se utilizează deja anumite practici pentru a-i ajuta pe copiii de alte etnii să însușească limba română, însă acest proces este sporadic. ”Necesitatea elaborării curriculumului respectiv este una stringentă, or, la momentul actual nu există materiale didactice și metodologice în domeniul predării limbii române pentru preșcolari, educatorii folosind la activități propriile materiale auxiliare. Cu toate acestea, experiența demonstrează că studierea limbii române de la o vârstă timpurie îi ajută pe copii să se integreze mai ușor și să vorbească fluent în această limbă”, a spus aceasta.
Prima versiune a documentului se preconizează să fie supusă dezbaterilor publice în luna decembrie.
În Republica Moldova activează în prezent 210 grădiniţe cu 26543 de copii care nu vorbesc limba română, ceea ce constituie 17,7% din numărul total de copii care frecventează instituțiile de educație timpurie. Doar 30% dintre cei 26543 de copii beneficiază de activităţi în limba română, iar ceilalţi încep studierea limbii române din clasa I.