Partea a doua a filmului propagandistic „Istoria Moldovei”, realizat sub patronajul lui Igor Dodon, nu se abate de la drumul început cu prima parte, scrie Deschide.md într-o analiză.
Dacă debutul documentarului a stârnit controverse prin faptul că au fost folosite imagini în care apar copii fără a fi cerut acordul părinților și s-a dovedit că au fost filmate în orașul transilvănean Alba-Iulia, cea de a doua parte se caracterizează printr-o întreagă serie de falsuri și manipulări.
Lista cu falsuri apare încă din minutul 5 al părții a doua, atunci când se spune că balada Miorița face parte din „creația populară orală moldovenească”, asta deși nimeni încă nu a reușit să precizeze cu exactitate rădăcinile acesteia și apare în câteva sute de variante în toate teritoriile locuite de români.
Mai mult decât atât, în documentar nu se spune că cel care a prelucrat Miorița în Moldova este Vasile Alecsandri, poet moldovean care, în mai 1848, a scris „Hora Ardealului”. Peste câțiva ani, poezia avea să fie modificată, devenind „Hora Unirii”. De asemenea, Vasile Alecsandri a fost un unionist entuziast, dar și un pragmatic luptător pentru unirea țărilor române. A avut contribuții importante la înfăptuirea Unirii de la 1859, precum și la consolidarea sa, devenind .membru fondator al Academiei Române. Dar autorii nu se opresc aici cu falsurile despre Miorița. La minutul 5:23, pentru a ilustra faptul că încă din cele mai vechi timpuri moldovenii nu se înțelegeau cu cei aflați pe alte teritorii locuite de români, ni se spune că „balada relatează despre relația complicată cu popoarele vecine, moldovenii, ungurii și vrâncenii”. Or, de-a lungul timpurilor, nu a existat niciodată un popor numit „vrâncean”.
Următorul fals care nu ține doar de istorie, ci și de geografia Moldovei, este cel al amplasării Cetății Șcheia, care, în harta de la minutul 13:58 ne este prezentată ca fiind așezată între Neamț și Roman, pe când, de fapt și azi ruinele cetății se pot vedea lângă Suceava.