Colectivul pedagogic al Școlii din satul Cartal/Orlivka, din Raionul Reni și cel din satul Hagi-Curda/ Komyșivka, raionul Ismail au fost amenințate cu „probleme la locul de muncă”, dacă nu-și vor retrage demersurile către Președintele Ucrainei, Primul Ministrul și miniștrii de externe și al educației, privind necesitatea stringentă de trecere a claselor cu predare în limba „moldovenească” din această școală la predarea în limba română.
Colectivele pedagogice din satele Cartal, raionul Reni și Hagi-Curda, raionul Ismail aderă la Scrisoarea deschisă către Președintele Ucrainei, Primul Ministrul și miniștrii de externe și al educației, privind necesitatea stringentă de trecere a claselor cu predare în limba „moldovenească” din această școală la predarea în limba română, conform programei de învățământ aplicată de Ministerul Educației și Științei din Ucraina în regiunile Transcarpatică și Cernăuți, se arată într-o postare pe Facebook a Asociației „Basarabia” a Românilor din regiunea Odesa.
Din informațiile lor, aceste acte de solidaritate urmează a fi susținute de mai multe școli din regiune, în care în prezent există clase cu predare în limba română/„moldovenească”, sau procesul de învățământ se desfășoară integral în limba marelui poet național Mihai Eminescu.
Ca urmare a expedierii scrisorilor către autoritățile de la Kiev, unii semnatari ai acestora au fost contactați telefonic de reprezentanții secțiilor raionale de învățământ Reni și Ismail, sugerându-li-se să-și retragă demersurile, pentru „evitarea problemelor la locul de muncă”, mai precizează sursa citată.
Amintim că, recent, reprezentanții mediului asociativ românesc din sudul Basarabiei au solicitat, într-o scrisoare deschisă Președintelui, Premierului și ministrului ucrainean de Externe, să nu permită trecerea școlilor cu predare „în limba moldovenească” din anul 2020 la procesul de învățământ în limba ucraineană. Este solicitată demararea de urgență a procedurii de unificare a celor două programe școlare existente pentru școlile cu limba română de predare și, respectiv, pentru cele cu limba de predare „moldovenească”, prin renunțarea la glotonimul „limbă moldovenească” în școlile din regiunea Odesa.