Asigurarea cu sedii proprii pentru cele opt instituţii de învăţământ cu predare în grafie latină din stânga Nistrului şi oraşul Bender este un subiect prioritar în domeniul educaţiei, anunţă Biroul Biroul politici de reintegrare a Republicii Moldova.
Problema asigurării cu sedii proprii a celor 8 instituţii de învăţământ cu predare în grafie latină din regiunea transnistreană şi care sunt subordonate Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova, în condiţiile conformării la exigenţele procesului educaţional şi la standardele stabilite de legislaţia naţională şi internaţională în domeniu, se află într-un vizor permanent al Biroului şi a Vicepremierului pentru reintegrare, cu abordarea constantă în cadrul procesului de negocieri, în contextul în care asigurarea bunei funcţionări a gimnaziilor/ liceelor respective figurează în aşa-numitul pachet Berlin+.
Din cele opt instituţii de învăţământ cu predare în grafie latină, cinci sunt nevoite să închirieze spaţii de la aşa-zisele structuri locale din regiune, iar două îşi desfăşoară temporar activitatea într-o altă localitate decât cea de trai a elevilor şi a cadrelor didactice.
„Şcolile menţionate activează în baza curriculumului educaţional al Republicii Moldova şi cu regret pe parcursul ultimilor 30 ani au suportat diverse restrângeri în drepturi şi activităţi din partea exponenţilor de la Tiraspol, inclusiv cu caracter de politizare artificială şi prin evacuarea forţată a unora dintre acestea din sediile proprii, iar încălcările admise prin prisma standardelor Convenţiei europene a drepturilor omului au fost constatate în mai multe hotărâri ale CEDO”, precizează Biroul politici de reintegrare într-un comunicat de presă.
Deşi, prin Decizia protocolară din 25 noiembrie 2017 s-au agreat mai multe angajamente, unele dintre care au fost puse în aplicare (diminuarea plăţilor de utilităţi, aplicarea tarifelor minime pentru chiria imobilelor, contracte de locaţiune pe un termen de 10 ani, deplasarea în baza carnetelor de elev şi a legitimaţiilor de serviciu), iar ulterior pe aspecte de libera circulaţie s-au observat unele regrese în perioada martie-septembrie 2020 cu ulterioara revenire la abordarea precedentă, rămâne în afara dinamicii chestiunea clădirilor adecvate pentru instituţiile de învăţământ şi cea a dării în folosinţă a terenurilor aferente acelor clădiri.
Despre necesitatea onorării plenare a acestor înţelegeri restante, delegaţia Chişinăului reaminteşte în toate formatele de dialog existente privind reglementarea transnistreană, inclusiv la toate şedinţele grupurilor de lucru pentru educaţie, cu propunerea avansării etapizate în proces, de exemplu la prima etapă prin revenirea în propriile locaţii a liceelor teoretice ,,Evrica” din or. Râbniţa şi ,,Ştefan cel Mare şi Sfânt” din or. Grigoriopol şi în continuare cu rezolvarea temei sediilor şi pentru celelalte instituţii de învăţământ.
„Din păcate se remarcă lipsa unei deschideri, tergiversări şi ezitări din partea Tiraspolului, deşi la reuniunile anterioare ale experţilor din sfera educaţiei se agrease asupra elaborării unui plan cu paşii de derulare a procesului de asigurare cu sedii proprii pentru aceste instituţii de învăţământ, promis de către exponenţii de la Tiraspol”, se mai menţionează în comunicat.
Tema sediilor rămâne una strategică şi de actualitate, asupra căreia Chişinăul va insista până la soluţionarea finală, cu asigurarea realizării plenare a dreptului la educaţie, în condiţii prielnice, predictibile şi adecvate procesului de studii.