Dacă Chișinăul dorește să își recapete controlul asupra teritoriilor sale recunoscute internațional, atunci politica acordării de concesii și indulgențe autorităților ilegitime de la Tiraspol fără ca acestea să-și îndeplinească partea lor de obligații trebuie să înceteze.
Concluzia respectivă îi aparține lui Dan Nicu, expert asociat la LID Moldova, care a făcut o analiză în acest sens, pe care o prezentăm integral mai jos.
„Am așteptat o săptămână după momentul intrării în vigoare a interdicției de traversare a segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucrainene pentru autoturisme cu numere de înmatriculare emise de autoritățile autoproclamate de la Tiraspol, pentru a observa reacțiile și a estima evoluțiile ulterioare ale situației. Având în vedere că atât reacțiile Tiraspolului cât și cele ale Moscovei sunt, deocamdată, destul de reținute, ne putem face o idee privind gradul în care este, de fapt, afectată economia și aprovizionarea raioanelor din stânga Nistrului în urma implementării interdicției. Acesta este mult mai mic decât am fi fost lăsați să credem judecând doar după tensiunile care au tot crescut – sau au fost crescute artificial – pe parcursul lunii august.
Astfel, avem și mai multe motive să fim surprinși de decizia Chișinăului, prin intermediul vicepremierului responsabil de reintegrare, Vladislav Kulminski, de a solicita părții ucrainene amânarea până pe 10 ianuarie 2022 a implementării unei înțelegeri pe care, în 2018, au semnat-o și reprezentanții autorităților autoproclamate de la Tiraspol. Aceștia din urmă s-au bucurat deja de două amânări privind obligația pe care și-au asumat-o, și ar fi urmat, în optica autorităților de la Chișinău, să beneficieze și de o a treia, până în 2022. În cei trei ani de când a fost inițiată trecerea la numerele neutre de înmatriculare, în raioanele de est, doar aproximativ 5% din posesorii de autoturisme și-au schimbat plăcuțele ca să poată, în perspectivă, călători în afara regiunii. Există indicii că această stare de lucruri are drept cauze și eforturile autorităților autoproclamate de a descuraja locuitorii din stânga Nistrului de a-și instala numere de înmatriculare recunoscute de autoritățile legitime. În acest caz, ce-i face pe guvernanții de la Chișinău să spere că peste doar patru luni situația va fi fundamental diferită și se va atinge un număr semnificativ de înmatriculări? Această a treia potențială amânare ar fi produs aceleași efecte ca precedentele, adică o stagnare deplină a creșterii numărului de automobile înmatriculate cu numere neutre.
Nu poți spera că făcând același lucru în mod repetat se vor obține rezultate fundamental diferite. Se pot face concesii doar în schimbul a ceva – adică al unor fapte concrete, nu al unor promisiuni. De exemplu, dacă s-ar fi ajuns de la 5% la măcar 25-30% în ultimul an, cu promisiunea că în alte 4-6 luni se va depăși 50%, atunci s-ar fi putut discuta. Pentru că acelea ar fi fost rezultate palpabile. În schimb, pretinsele autorități de la Tiraspol își ignoră propriile obligații asumate anterior și nu fac nimic pentru a veni în întâmpinarea Chișinăului. În aceste condiții, a solicita părții ucrainene să amâne cu încă patru luni introducerea restricțiilor la traversarea frontierei moldo-transnistrene va fi interpretat, la Tiraspol, ca un gest de slăbiciune și o invitație de a persista în nerespectarea propriilor obligații.
Refuzul părții ucrainene de a da curs cererii guvernului Republicii Moldova este, paradoxal, mult mai în beneficiul intereselor de securitate ale Chișinăului decât comportamentul autorităților noastre. Și asta pentru că logica implementării sistemului numerelor neutre – și a perfectării permisului de conducere moldovenesc odată cu schimbarea plăcuțelor de înmatriculare – este să transfere traficul auto din raioanele de est în câmpul constituțional al Republicii Moldova și să permită autorităților legitime să întocmească o evidență a mijloacelor de transport din această zonă, fapt care ar fortifica pozițiile Chișinăului în procesul de negocieri. Se pare că autoritățile de la Kiev înțeleg aceste lucruri chiar mai bine decât omologii lor de la Chișinău. Partea ucraineană și-ar putea dori un instrument de negociere cu Moscova în plus, în vederea discuțiilor pe marginea propriilor regiuni necontrolate, cele din Donbas. De aceea, a recurs la implementarea prevederilor acordurilor privind condițiile traficului auto la frontiera moldo-ucraineană fără a accepta o nouă amânare. Însă oricât de egoist ar fi acționat în acest caz Kievul, ceea ce a făcut este în beneficiul Republicii Moldova. Există deja semnale că în raioanele de est numărul doritorilor de plăcuțe de înmatriculare cu numere neutre a crescut de câteva ori în ultima săptămână, față de luna august. Asta înseamnă că prin decizia sa, Ucraina contribuie la fortificarea controlului Chișinăului asupra situației din stânga Nistrului.
Există, însă, o întrebare deschisă, una la care pot răspunde doar ocupanții birourilor clădirii din Piața Marii Adunări Naționale: Își dorește Chișinăul să-și recapete controlul asupra teritoriilor sale recunoscute internațional?
Dacă răspunsul la această întrebare este ”da”, atunci politica acordării de concesii și indulgențe autorităților ilegitime de la Tiraspol fără ca acestea să-și îndeplinească partea lor de obligații trebuie să înceteze. Măcar ca să nu mai fim luați de oameni care pot fi jucați pe degete de o mână de așa-ziși lideri, oameni care ignoră orice principii democratice și de drept atunci când își asumă o putere pe care nu le-au încredințat-o cetățenii, ci au dobândit-o prin stimularea fricii și amenințări proiectate asupra a sute de mii de persoane. Nu așa căpătăm respect din partea populației din stânga Nistrului. Chiar dacă domnul Kulminski crede altceva. Pe parcursul mandatului său, dumnealui se va convinge că politica împăciuirii nemăsurate față de autoproclamații de la Tiraspol slăbește, de fapt, pozițiile Chișinăului în raioanele de est ale Republicii Moldova”.