Eroii din poveștile copilăriei, precum „Fata ciobanului”, „Cremene voinicul” sau „Dafin şi Vestra”, dar şi alţii, s-au conformat tehnologiilor 2D şi au trecut din cărţile de poveşti direct pe ecrane, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. După succesul proiectului-pilot de animare a cinci poveşti de-ale lui Ion Creangă în 2D, studioul „Kreyon” a animat alte cinci poveşti populare.
„Dafin şi Vestra”, „Fata ciobanului”, „Cremene voinicul”, „Busuioc Făt-Frumos şi Ileana-Cosânzeana Sora Soarelui”, „Voinic din lume fără nume”, acestea sunt poveştile animate care, după plasarea la Moldova 1 şi Bendery TV, în stânga Nistrului, vor fi disponibile publicului larg pe canalul de Youtube „Kreyon Kids”. Finanţarea a fost oferită în cadrul Programului UE „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD.
Pe lângă designeri, ilustratori, regizori de sunet şi muzicieni, au fost implicaţi în procesul de creaţie şi actori de la teatrele „Vasile Alecsandri” din Bălţi şi „Театр с улицы Роз” din Chişinău. Coloana sonoră care însoţeşte animaţiile a fost înregistrată într-un studio din Chişinău, iar în poveştile animate se aud sunete de vioară, clarinet, ţambal, nai sau contrabas.
Animaţiile sunt disponibile în trei limbi (română, rusă şi engleză), pentru a face şi mai cunoscute poveştile populare.
„Cea mai mare provocare au întâlnit-o ilustratorii, când au ajuns să facă schiţele pentru zmei, Zgripţuroaică sau dracii, slujitorii Zmeului. Ei au recitit variantele de poveşti din cărţi deja existente, care s-au dovedit a fi destul de puţine. Consultând articole pe internet, am descoperit cum în diferite regiuni şi culturi sunt reprezentate astfel de personaje fantastice. În cazul animaţiilor noastre, am decis să le dăm o formă antropomorfă, astfel că ei se comportă şi au obiceiuri ca oamenii. Astfel, imaginile vor fi mai uşor de înţeles de copii”, relatează Ion Savin.
Echipa speră că animaţiile vor repeta cel puţin succesul primelor cinci poveşti. Astfel, povestea „Capra cu 3 iezi” a înregistrat peste 400.000 de vizualizări pe Youtube, în doar şase luni de la lansare.
„Chiar în etapa de producţie a primelor cinci poveşti ne-au bucurat comentariile pozitive venite de la prieteni, familie şi, ulterior, după difuzare, din partea publicului. Acesta a fost momentul în care ne-am propus să continuăm să animăm poveştile cu care am crescut, pe care le-am citit la biblioteca din sat”, afirmă Ion Savin.
Și directoarea postului Bendery TV spune că redacția a primit foarte multe apeluri de la telespectatorii încântați de poveștile vizionate.
„Ne transmiteau mesaje de recunoştinţă pentru că am difuzat poveştile. Ne telefonau chiar şi vârstnicii, cu rugămintea de a le difuza repetat, pentru ca nepoţii lor să le mai vadă o dată”, spune Janna Nastas, directoarea postului de televiziune.
Programul UE „Măsuri de Promovare a Încrederii” contribuie la sporirea cooperării între locuitorii de pe ambele maluri ale râului Nistru prin implicarea reprezentanţilor societăţii civile, media şi comunităţii de business în proiecte comune.