Republica Moldova poate lua bani, mai ales pentru cale ferată, din fondurile la care aveau acces numai statele membre ale UE. Declarația a fost făcută de Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, care a participat vineri, 15 martie, la „Forumul căilor ferate” de la Chișinău.
Oficialul european a subliniat, în discursul său, că integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană, prin infrastructură, a început deja.
„Am reușit o premieră pentru R. Moldova, alături de Ucraina, ea a fost asociată Mecanismului pentru Integrarea Europei, cel mai mare fond pentru infrastructură al UE. Adică, R. Moldova poate lua bani, mai ales pentru cale ferată, din fondurile la care aveau acces numai statele membre ale UE. Primii bani din acest mecanism au fost deja alocați R. Moldova, pentru proiecte rutiere la frontiera cu România – Ungheni, Leușeni și Giurgiulești”, a subliniat Adina Vălean.
Potrivit comisarului european, cetățenii din stânga Prutului nu sunt singuri și, cel puțin, „măsurile ce țin de transporturi, nu trec cu vederea niciodată Republica Moldova”.
Adina Vălean a vorbit și despre investiții în calea ferată sprijinite de Comisia Europeană, cu un buget la care participă și instituții financiare internaționale.
„Un exemplu e grantul de 20 de milioane de euro din instrumentul nostru de politică externă care, împreună cu un împrumut de 12 milioane de euro de la BERD, va susține reabilitarea axei feroviare nord-sud. Avem nevoie de cât mai multe exemple de astfel de proiecte și sper ca unele să se concretizeze după discuțiile de astăzi”, a punctat comisarul european pentru transporturi.
Menționăm că „Forumul căilor ferate” a reunit vineri, la Chișinău, instituții financiare internaționale, reprezentanți ai sectorului privat și companii feroviare de stat pentru a discuta despre modernizarea și dezvoltarea durabilă a sectorului feroviar în Republica Moldova.
Evenimentul a fost organizat de Calea Ferată din Moldova, împreună cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Agenția Franceză pentru Dezvoltare.