Dat fiind faptul că, în ultima perioadă s-au intensificat încercările experților de a știrbi imaginea așa numitei republici moldoveneşti nistrene prin discreditarea conducerii și a politicii externe a acesteia, Consiliul Tinerilor Diplomați al MAE de la Tiraspol consideră că o opinie alternativă e binevenită. În aceste condiții, tinerii diplomați își propun să dezmintă ”miturile politice intenționat create și susținute de către observatori individuali părtinitori”, se arată într-un material al mfa-pmr.org. InfoPrut vă propune spre lectură cele mai interesante dintre ele (în total au fost opt)
Mitul nr.1 Transnistria a abandonat principiul independenței și a suveranității
„Nu este un secret că, fundamentul politicii externe a RMN este Consitutuția statului, care prevede că Transnistria este un stat independent, suveran și tinde spre recunoaștere internațională. În Constituția RMN se arată că, normele și principiile generale constituie o prioritate pentru cetățeni și că interacțiunea cu alte state are ca bază normele și tratatele internaționale.
Legitimitatea independeței RMN este întărită de către Referendumul din 17 septembrie 2006 realizat la nivel național, la care 97% din populație a votat pentru dezvoltarea RMN ca un stat independent, urmată de unirea liberă cu Federația Rusă. „
Mitul nr.2 În viitorul apropiat Transnistriei i se va propune să discute despre retragerea trupelor ruse și acceptarea statului de raion
“Conducerea de la Tiraspol stă fermă pe poziții. Aceasta nu va permite schimbarea formatului operațiunii de menținere a păcii.
Într-adevăr, unii politicieni europeni, moldoveni, ucraineni susțin ideea de a schimba formatul pacificatorilor de pe Nistru, însă, aceasta, în primul rând, este ar fi nelegitim, deoarece nu întrunește și poziția celor care locuiesc pe malul Nistrului, iar în al doilea rând, luând în considerare aprecierea înaltă a formatului actual de către oficiali ruși, putem fi convinși că Rusia, ca garant al securității și păcii de pe Nistru nu va permite materializarea unor astfel de idei până la soluționarea politică a conflictului.”
Mitul nr.3 Retragerea proiectului de lege privind principiile fundamentale ale negocierii cu RM afectează negocierile favorabile Tiraspolului
“Proiectul a fost elaborat de fosta conducere, într-o perioadă în care nu exista o colaborare politică cu Chișinăul. Acesta nu mai este actual și necesită o revizuire, altfel ar putea bloca dezvoltarea relațiilor bilaterale.”
Mitul nr.4 După runda de negocieri de la Viena, Chișinăul și aliații săi au primit dreptul de a pune întrebări periculoase Tiraspolului, dar SUA și UE în calitatea de observatori, pot veni cu propuneri pentru soluționarea conflictului transnistrean.
“După această rundă de negocieri, observatorii au aceleași drepturi ca și în 2005, adică de a iniția întrevederi, de a comenta decizii, dar nu au dreptul de a semna documente și cu atât mai mult de a lua hotărâri.”
Mitul nr.5 În apărarea intereselor RMN, Rusia ocupă o poziție dificilă, întrucât Transnistriei un asemenea ajutor nu i-ar fi necesar.
“Având în vedere moştenirea istorică, importanţa geopolitică, orientarea eurasiatică a intereselor de politică externă ale RMN, putem fi siguri de marea importanță pe care o are Transnistria pentru Federaţia Rusă., din moment ce aceasta este o zonă de interes.”, susţine Consiliul Tinerilor Dimplomaţi ai aşa-zisului MAE.
Sursa foto: smdip.mfa-pmr.org