Unirea în turism s-a făcut de mult, mai trebuie și ceilalți să se miște, spune omul de afaceri din România, Alin Burcea, care deține comania Paralela 45. Am discutat despre interconectarea turistică dintre România și Republica Moldova cu Alin Burcea, dar și despre barierele care ar putea fi înlăturate pentru creșterea turismului în Republica Moldova.
InfoPrut: Ați spus că Unirea în turism s-a făcut de mult. Ce înseamnă interconectarea turistică dintre România și Republica Moldova?
Alin Burcea: În primul rând datorită faptului că Agenția Națională pentru Turism din Republica Moldova este foarte prezentă în România la târguri, prin relațiile cu Ministerul Turismului, cu Autoritatea Națională pentru Turism. Cel puțin în ultimii trei ani, de când este domnul Platon (Nicolae Platon, directorul general al Agenției Turismului a Republcii Moldova – n.r.).
Apoi sunt agenții de turism din România care au deschis birouri în Chișinău și acum sunt deja implicați, înclusiv agenția mea, în ceea ce se întâmplă în Republica Moldova, cum ar fi să se poată vinde la târgul de turism din aprilie de la Chișinău. Acolo nu se puteau vinde vacanțe. Am înțeles că lucrurile s-au rezolvat, cu sprijinul domnului Platon. E un lucru normal ca turiștii să poată cumpăra în târg, unde sunt oferte speciale.
InfoPrut: Ce a generat acest entuziasm turistic?
Alin Burcea: Din cauza problemelor din Ucraina. Numărul turiștilor din Republica Moldova care vin în România, este estimat obiectiv la cel puțin 50.000 în 2014. În 2013 erau 18.000, deci e aproape o triplare.
În definitiv, România e țara moldovenilor, vorbim aceeași limbă, pot să vină pe litoral, la munte, în deltă, mai ales că acum nu mai sunt probleme de vize. Lucrurile s-au schimbat destul de mult în ultimii doi ani.
InfoPrut: Se întâmplă același lucru și cu turiștii din România?
Alin Burcea: Din păcate, nu mulți turiști din România merg în Republica Moldova pentru că la capitolul unități de cazare nu stau foarte bine. În Chișinău, zestrea hotelieră e importantă, sunt și hoteluri bune în Chișinău. În momentul în care ieși din Chișinău, nu prea mai sunt spații de cazare.
Pe partea de turism rural, în care Republica Moldova ar putea realmente să strălucească, este aceeași problemă. În turismul rural sunt în jur de 20 de unități de cazare. Eu personal am fost și am văzut ce se întâmplă, numai că numărul de unități e mic. Dar sunt firme care au început să-și facă diverse evenimente, cu cramele. Atracția principală, povestea cu cramele văd că a prins, iar oamenii merg să-și facă reuniuni, conferințe, dar nu în număr foarte mare.
InfoPrut: Dacă cetățenii României nu ar mai avea nevoie de pașaport, ar crește numărul turiștilor care merg în Republica Moldova?
Alin Burcea: Dacă nu am mai avea nevoie de pașaport să intrăm în Republica Moldova probabil că lucrurile s-ar schimba. Nu văd neapărat o creștere foarte mare, dar ar fi extraordinar de bine dacă nu ar mai fi necesare pașapoarte.
Datorită faptului că cetățenii României pot să călătorească acum în Europa numai cu buletinul, foarte mulți nu-și mai iau pașaport pentru că îți trebuie 60 de euro, iar unii nu-și mai iau pur și simplu. Ar fi foarte bine dacă am putea intra și în Republica Moldova cu buletinul, sunt absolut convins că ar crește traficul. Nu spectaculos, dar e o facilitate în plus.
Până anul trecut trebuiau vize pentru cetățenii Republicii Moldova. Acum, dacă au pașaport, pot să intre în România fără probleme. Dispariția unor bariere sprijină traficul turistic.
Anul trecut patronatele din România cred că au făcut trei sau patru info-uri cu agenți de turism din Republica Moldova. Și anul acesta mai sunt câteva. Traficul crește, dacă nu mai este nicio barieră de vize.
Toți din Republica Moldova știu de România, vorbim și aceeași limbă. Sunt și foarte mulți care vin pe cont propriu, nu mai apelează la agenții. Dacă nu au nicio restricție, e normal să vină.
InfoPrut: Există oferte destinate turiștilor străini pentru România și Republica Moldova?
Alin Burcea: Se discută la nivel patronal. Cred că dicuția a început de la participarea Republicii Moldova la târgul de la București. Dar decizia este a turoperatorilor, decizia este comercială, nu politică. Trebuie convinși turoperatorii că în ofertele pentru turiștii străini, în mod special în Europa, să bage și Republica Moldova. Cam toată lumea oferă acum România și Republica Moldova la pachet.