Aplicarea Pachetului Agricol votat recent de Parlament va genera pierderi de peste 200 de milioane de lei în următorii trei ani și blocarea finanțării către agricultori. Aceasta este una dintre concluziile experților de la Institutul de Politici și Reforme Europene, care au elaborat o Notă Analitică pe marginea noului pachet de legi.
Experţii consideră că Pachetul Agricol este populist, încalcă principiile economiei de piaţă şi contravine realităţii economice cu care se confruntă Republica Moldova. Conform estimărilor IPRE, pierderile statului s-ar putea ridica la peste 200 milioane de lei în decursul a trei ani. „În condiţiile scăderii veniturilor bugetare, oferirea facilităţilor fiscale nu poate fi justificată și gaura nou creată în buget va trebui să fie acoperită din contul celorlalţi cetăţeni”, se mai arată în nota analitică a institutului.
O altă problemă majoră a pachetului agricol este distorsiunea pe care prevederile acestor legi o vor cauza pe piaţă serviciilor financiare. „Pe lângă promovarea unui comportament preferenţial faţă de un grup de agenţi economici, introducerea creditului agricol doar pentru sistemul bancar, fără ca acesta să fie valabil şi pe segmentul organizaţiilor de microfinanţare, dă dovadă de atitudinea părtinitoare a Parlamentului față de bănci”, afirmă experții.
În concluzie, ei susțin că dacă Guvernul nu va elabora un mecanism eficient şi funcţional, care să acopere toate pierderile suportate de bănci în procesul de acordare a creditului agricol, se va atinge obiectivul exact invers celui intenţionat: băncile vor înceta definitiv să finanţeze agricultorii.
Drept soluții de alternativă, IPRE propune crearea unui fond de garanție pentru agricultori, oferirea subvenţiilor directe la plata dobânzii pentru agricultorii care accesează credite pentru irigare, precum și punerea în aplicare a programelor existente.
Parlamentul a votat pe 31 iulie în unanimitate un pachet de modificări legislative menite să sprijine agricultorii.
Unul dintre proiectele de lege votate în prima lectură prevede aplicarea cotei zero, pe trei perioade fiscale consecutive, începând cu 1 ianuarie 2015, la plata impozitului pe venit pentru agenţi economici din agricultură, indiferent de forma juridică de organizare. Producătorii agricoli vor trebui să calculeze impozitul pe venit, dar nu vor achita sumele calculate la buget, cu condiţia ca sumele respective să fie utilizate în scopuri investiţionale, precum şi pentru procurarea resurselor necesare producerii agricole conform listei aprobate de Guvern. Alt proiect se referă la creditul agricol. Creditul agricol se acordă de către băncile comerciale în colaborare cu Fondul de Stat de Garantare a Creditelor, la o rată a dobânzii flotantă, calculată din rata de bază stabilită de Banca Naţională a Moldovei, diminuată cu 5%.
De asemenea, un alt proiect de lege se referă la modificarea şi completarea Legii cu privire la aplicarea titlului I şi II a Codului Fiscal. Acesta prevede facilităţi fiscale pentru bănci, diminuarea impozitului pe venit datorat bugetului cu mărimea venitului ratat ca rezultat al acordării creditelor preferenţiale în sectorul agricol.