La începutul noului an de studii, în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova sunt înregistrate 2174 de posturi didactice vacante, potrivit datelor prezentate de organele locale de specialitate, transmite MOLDPRES.
Într-un răspuns la o solicitare adresată de MOLDPRES, Ministerul Educației Culturii și Cercetării a precizat că cele mai multe posturi vacante sunt de educatori, profesori de matematică, profesori de limba și literatura română, fizică, educație fizică și limba engleză.
Cea mai mare lipsă este înregistrată în grădinițe, acolo unde este nevoie de 429 de educatori și ajutori de educatori. Totodată, în școli există 290 de locuri vacante de profesori de matematică, matematică/informatică și matematică/fizică. În învățământul primar este atestat un deficit de 241 de cadre didactice. Școlile mai sunt în căutarea a 165 de profesori de limba și literatura română, 119 profesori de fizică, fizică/informatică și chimie și 111 profesori de educație fizică. Instituțiile de învățământ mai au vacante 105 posturi de profesori de limbă engleză, 93 de funcții de profesori la limba franceză și 86 posturi de dascăli la istoria românilor și universală.
În pofida numărului mare de locuri vacante în sistemul de învățământ, tinerii nu se prea grăbesc să-și continue studiile la pedagogie, iar cei care absolvesc facultățile de profil, de multe ori evită să se angajeze în câmpul muncii. Astfel, potrivit rezultatelor preliminare ale etapei de bază de admitere în instituțiile de învățământ, la facultățile de științe ale educației și cele exacte au rămas cele mai multe locuri bugetare neacoperite.
Autoritățile au întreprins mai multe acțiuni pentru a susține profesorii și a-i motiva să rămână în sistem. Printre acestea se numără majorarea indemnizației de stat de la 2300 până la 6000 de euro pentru tinerii specialiști cu studii superioare și de la 1800 până la 4900 de euro pentru absolvenții colegiilor.