Nu demult am scris nişte articole despre penetrarea internetului în Republica Moldova (vezi aici şi aici). Un lucru însă ce pe mine mă mira atunci era faptul cum era posibil ca avînd doar 293.000 de abonaţi la puncte fixe internet să avem o rată de penetrare a internetului de tocmai 42%(aproape 1,5 milioane moldoveni) – mai bine de 5 oameni la un abonat la un punct fix internet. A trebuit să vină anunţul ANRCETI pe primul semestru al anului curent ca să aflu că numărul abonaţilor la serviciile de acces la internet în bandă largă este de fapt de 455 mii, pe lîngă punctele fixe internet existînd şi punctele mobile (internet mobil prin reţelele 3 G).
În Republica Moldova avem la moment un număr de aproximativ 145.000 de utilizatori 3G (4% din nr. total al populaţiei RM) ce accesează internetul. În privinţa numărului de abonaţi la puncte fixe, acesta a crescut de la începutul anului de la 270 mii la 311 mii (+15%), ajungînd la o rată de penetrare a serviciilor de acces la internet la puncte fixe de 8.71%. În total 455-456 mii de abonaţi unici la internet, adică un procentaj de 12.7 din populaţie.
Pe de altă parte, aici mi-a apărut o nouă întrebare: dacă penetrarea internetului în RM e de 42%, iar în România de doar 35.5% (conform internetworldstats.com), cum se face că la rata de penetrare a serviciilor de acces la internet prin puncte fixe ei ne sunt net superiori (14% faţă de 8.71% ale noastre)? Sau ei nu au servicii de acces la internet prin puncte mobile? Greu de crezut, aşa că am început să caut informaţii pe google, ajungînd pe site-ul celor de la ANCOM (Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii din România).
Studiind raportul ANCOM din semestrul II 2010, avea să aflu că procentajul de 36.82% se referă doar la rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet în bandă largă furnizate la puncte fixe. Spre comparaţie, în România există peste 3 milioane de utilizatori internet la puncte fixe (14% rata de penetrare pe gospodării, sau altfel spus, abonaţi unici), dar în RM de 10 ori mai puţini (311 mii sau doar 8.71% abonaţi unici).
În privinţa internetului mobil prin bandă largă, în România există peste 4 milioane de utilizatori, adică de 27 ori mai mulţi decît la noi. În procente, 18.67, faţă de doar 4% la noi în RM. După cum se observă, la internet prin puncte mobile România este mult înaintea noastră. În total abonaţi unici internet prin puncte mobile şi fixe rata e de 32.67%, faţă de 12.7% la noi. Practic de trei ori peste noi.
În privinţa ratei de penetrare a internetului în România, dacă ţinem cont de faptul că la internet prin puncte fixe se foloseşte întreaga familie/gospodărie, dar prin puncte mobile de obicei doar un utilizator (posesorul telefonului mobil), se poate conchide că aceasta este undeva de 55%. Deci mai bine de jumătate din populaţia ţării.
De remarcat că, deşi la toate punctele cedăm românilor, la nivel de creştere a conectărilor noi le suntem net superiori. Or, în ultimul semestru din 2010 numărul utilizatorilor internet prin puncte fixe în România a crescut cu 2.2%, la noi în mediu cu 15%. Piaţa noastră de-abia acum simte boom-ul internetizării ţării, în România însă, se pare că a ajuns la „maturitate”, cînd ritmurile de creştere a numărului de abonaţi la internet au ajuns a fi nesemnificative. Or, dacă ritmurile de creştere a numărului de abonaţi la internet în RM se vor menţine şi în viitor aşa, în 5 ani am putea ajunge România din urmă.
Sursa: Blog Victor Ciobanu
Sursă imagine: Informaţia Ta