Deputații din primul Parlament al R. Moldova au făcut apel către actualii parlamentarii de la Chișinău și i-au îndemnat să inițieze procedura de punere sub acuzare a președintelui Igor Dodon pe motiv că a încălcat în mod flagrant Constituția.
Contrar obligaţiilor sale, „preşedintele admite instalarea ilegală a posturilor autorităţii neconstituţionale pe teritoriul R. Moldova. Mai mult ca atât, dă aprecieri neconstituţionale administratorului de la Tiraspol. Prin aceste acţiuni, preşedintele R. Moldova încalcă flagrant prevederile constituţionale şi este pasibil a fi pus sub acuzare potrivit prevederilor art.81 alin.(3) din Constituţie. Noi, Deputaţii Poporului din Parlamentul de Prima legislatură – 1990-1994, semnatarii şi votanţii Declaraţiei de Independenţă, facem apel către deputaţii actualului Parlament de a iniţia și desfășura această procedură”, se arată într-o declarație publicată de presa de la Chișinău.
Precizăm că marți, Igor Dodon și Vadim Krasnoselski s-au întâlnit la Reședința de Stat de la Condrița. În cadrul întrevederii, șeful statului l-a prezentat pe liderul separatist de la Tiraspol drept „președinte al Transnistriei”. Imaginile video cu declarațiile celor doi au fost publicate chiar pe pagina de Facebook a șefului statului, însă imediat cum a fost sesizată gafa lui Dodon, acestea au dispărut.
Mai jos redăm integral declarația deputaţilor din Parlamentul de Prima Legislatură – 1990-1994, semnatari şi votanţi ai Declaraţiei de Independenţă, vis-à-vis de „formula aplicată reprezentantului Tiraspolului” pe 28 iulie 2020 de către preşedintele Republicii Moldova Dodon Igor:
Potrivit art.3 al Declaraţiei Suveranităţii din 23 iunie 1990, Republica Moldova „este un stat unitar indivizibil”. Această prevedere a fost legitimată de Marea Adunare Naţională din 27 august 1991, care a legitimat prin vot Declaraţia de Independenţă ce stabileşte că Republica Moldova, în calitate de stat independent, cere Guvernului URSS, succesoare Federaţia Rusă, „încetarea stării ilegale de ocupaţie şi „să-şi retragă trupele sovietice de pe teritoriul naţional al Republicii Moldova””.
În conformitate cu Declaraţia de Independenţă, la 2 martie 1992 Republica Moldova a fost acceptată în calitate de membru al ONU.
Ulterior, Constituţia prin art.1, alin.(1) a stabilit că Republica Moldova este „un stat suveran şi independent, unitar şi indivizibil”.
În calitate de organe constituţionale şi unice chemate să asigure acest statut avem:
Parlamentul Republicii Moldova (art.60 alin.(1), art.68).
Preşedintele Republicii Moldova care potrivit art.77 alin.(1) este şeful statului şi alin.(2) „este garantul suveranităţii, independenţei naţionale, al unităţii şi integrităţii teritoriale a ţării”. Iar jurământul depus de către el în conformitate cu art.79 alin.(4) din Constituţie stipulează şi obligaţia să respecte Constituţia şi să apere „… suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a Moldovei”.
Contrar acestor obligaţii, preşedintele admite instalarea ilegală a posturilor autorităţii neconstituţionale pe teritoriul R. Moldova. Mai mult ca atât, dă aprecieri neconstituţionale administratorului de la Tiraspol.
Prin aceste acţiuni, preşedintele R. Moldova încalcă flagrant prevederile constituţionale şi este pasibil a fi pus sub acuzare potrivit prevederilor art.81 alin.(3) din Constituţie.
Noi, Deputaţii Poporului din Parlamentul de Prima legislatură – 1990-1994, semnatarii şi votanţii Declaraţiei de Independenţă, facem apel către deputaţii actualului Parlament de a iniţia și desfășura această procedură.