Chișinăul a pornit de la interesul cetățenilor Republicii Moldova atunci când a solicitat insistent Kievului să amâne interdicția cu privire la circulația pe teritoriul Ucrainei a mașinilor cu numere transnistrene . Declarații în acest sens au fost făcute Igor Grosu, președintele Parlamentului de la Chișinău.
În context, oficialul a subliniat că a participat la discuțiile respective și, reieșind din analiza făcută de autoritățile de la Chișinău, în urma interdicției din 1 septembrie, vor pătimi cetățenii din regiunea transnistreană, dar nu liderii separatiști de la Tiraspol.
„Pe mine mă interesează condiția cetățenilor noștri din stânga Nistrului și aceasta-i preocuparea principală. Și vă mai dau un detaliu: acum, chiar dacă ar fi fost o alternativă, și alternativa ar fi transport public sau de rută, hai să zicem de rută, care ar fi avut soluția numerelor neutre și ar putea servi drept alternativă pentru cetățeni: „Dle, nu mă pot deplasa cu automobilul meu sau nu parcurg procedura aceasta că nu am bani și, uite, folosesc transportul de rută”, dar la acest moment el nu este, de aceea noi am considerat corect să mai amânăm, să vedem de ce nu apelează atât de mult la procedura aceasta de înmatriculare…”, a mai spus Igor Grosu pentru Europa Liberă.
Referindu-se la declarațiile lui Vadim Krasnoselski, liderul separatist de la Tiraspol, potrivit căruia Dmitri Kozak, adjunctul președintelui Federației Ruse, ar fi convins autoritățile de la Chișinău să ceară Kievului amânarea interdicției respective, președintele Parlamentului R. Moldova a subliniat că „decizia ne-a aparținut nouă, nu dlui Kozak”. „Noi ne-am asumat-o și de fiecare dată noi o să ne-o asumăm, toate deciziile ni le asumăm noi, pentru că atunci, în ianuarie, a fost nepregătită, a fost lăsată baltă chiar de către predecesori”, a mai adăugat sursa.
Fiind întrebat dacă Chișinăul au solicitat amânarea respectivă ca să le dea o rezervă de timp cetățenilor din regiunea transnistreană să-și înregistreze aceste autoturisme, Grosu a precizat că aceasta a fost făcută ca „să le dăm mai mult timp și să apară alternativa”, cum ar fi transportul de rută „și atunci omul are o alternativă și are de ales între una sau alta”.
Amintim că Ucraina a decis că, începând cu 1 septembrie 2021, șoferii care au mașini cu numere de înmatriculare în regiunea transnistreană nu mai pot circula pe teritoriul său. Astfel, aceștia sunt obligați să respecte legislația R. Moldova și să își schimbe plăcuțele de înmatriculare transnistrene cu cele neutre cu inscripția „MD” dacă își doresc să participe la traficul internațional.
De atunci, Chișinăul face demersuri disperate către autoritățile ucrainene solicitându-le să amâne interdicția respectivă. Însă, ucrainenii nu vor să facă un pas înapoi de la înțelegerea, amânată deja de două ori, dintre guvernele de la Chişinău şi Kiev, care stabilea 31 august 2021 drept termen final când maşinile cu numerele statului separatist nerecunoscut mai puteau să treacă frontiera moldo-ucraineană.