Republica Moldova va semna, până la sfârșitul anului, un contract cu o companie privind construcția unei linii electrice necesare pentru interconectarea sistemelor de transport a energiei cu România. Anunțul a fost făcut de vicepremierul Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale de la Chișinău.
Potrivit oficialului, în scurt timp va avea loc o licitație internațională, în cadrul căreia va fi selectată compania câștigătoare pentru construcția de linii electrice.
„Cel mai probabil săptămâna viitoare va fi anunțat câștigătorul licitației. Astfel încât conform planului, până la sfârșitul anului 2021 trebuie semnat contractul, iar din 2022 să înceapă lucrările necesare pentru interconectarea sistemelor celor două state. În 2024 ar trebui să avem linia de interconectare construită”, a adăugat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pentru presa de la Chișinău.
Totodată, vorbind despre securitatea energetică a Republicii Moldova, Andrei Spînu a remarcat că statul se confruntă cu o sarcină urgentă de creștere a volumului producției de energie electrică din surse regenerabile. „În prezent, producem doar 2-3% din energia electrică consumată. În următorii 5 ani, ar trebui ca aceasta să crească la 7%”, a mai spus sursa.
Vicepremierul R. Moldova s-a referit și la subiectul investițiilor de capital în construcția drumurilor, punctând că în conformitate cu proiectul de lege privind bugetul pentru anul 2022, toate taxele pentru drumuri ar trebui să rămână la dispoziția autorităților locale.
„Drumurile sunt într-o stare dezastruoasă. (… ) De aceea, noi credem că în primul rând trebuie să ajungă mai mulți bani la primării. Astfel, vom include în bugetul pentru anul viitor ca toată taxa achitată de deținătorii de automobile să ajungă în primării, în prezent ajunge doar 50 la sută. Deci bugetele se vor dubla. Prin urmare, dacă în 2021 această sumă este de 400 milioane de lei, atunci anul viitor va spori la 800 milioane de lei”, a declarat Andrei Spînu.
De asemenea, ministrul a recunoscut că R. Moldova nu are suficiente fonduri pentru a reabilita toate drumurile. Prin urmare, autoritățile de la Chișinău intenționează să atragă resurse semnificative în acest scop din străinătate.
„În prezent, negociem un împrumut pentru construcția și repararea drumurilor cu Banca Mondială în valoare de 220 milioane de dolari, precum și cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții pentru un împrumut în valoare de 300 milioane de dolari„, a punctat Andrei Spînu.
În context, vicepremierul de la Chișinău și-a exprimat nemulțumirea față de drumari, subliniind că problema construcției drumurilor în Republica Moldova nu ține doar de bani, dar și de termenele restante și de calitatea muncii drumarilor.