Republica Moldova va fi inclusă pe harta europeană a liniilor de cale ferată. Decizia ofială va fi luată, însă, în luna viitoare. Între timp, Comisia Europeană, împreună cu Banca Europeană de Investiţii, a iniţiat un studiu de prefezabilitate despre modalităţile de conectare a căilor ferate din Republica Moldova şi Ucraina la reţeaua transeuropeană de transport, notează TVR Moldova.
Ecartamentul căilor ferate utilizat în statele europene este diferit de cel din Europa de est, ceea ce face dificil transportul de mărfuri în ambele direcţii. Includerea Republicii Moldova în reţeaua de bază a coridoarelor de transport europeane impune şi anumite standarde tehnice pentru construcţia sau reabilitarea liniilor de cale ferată.
„La nivel de experţi, de grupuri de lucru, s-a agreat includerea R. Moldova şi Ucrainei în reţeaua de bază a coridoarelor de transport al UE. Asta de asemenea impune nişte standarde tehnice pentru proiectele de reabilitare. Dacă, de exemplu, acum reabilităm sectorul Iaşi-Ungheni, asta înseamnă să fie de ecartament îngust european, iar viteza medie de circulaţie pentru trenurile de călători trebuie să fie 160 km pe oră”, a subliniat directorul Căii Ferate din Moldova, Oleg Tofilat.
Iniţiativa Comisiei Europene mai prevede extiderea a patru coridoare europene de transport pe teritoriul celor două state. În cazul Republicii Moldova, ar urma să fie extinsă legătura feroviară de la Iaşi la Chişinău şi de la Chișinău spre Odesa.
Potrivit TVR Moldova, pentru a intra în România, trenurile din R. Moldova sunt nevoite să staţioneze la frontiere pentru a le fi schimbate boghiurile. Astfel, construcţia unei linii de cale ferată cu ecartament standard, adică de tip european, va creşte viteza de circulaţie a trenurilor şi ar mări operaţiunile comerciale ale R. Moldova pe calea ferată.
Până atunci, România și Republica Moldova au convenit ca în următorul an să mai completeze linii de cale ferată pe tronsonul Iaşi – Ungheni, astfel încât trenurile să poată trece mai repede vama şi să mărească capacitatea de transportare a mărfurilor între cele două maluri de Prut.